Kanał La Manche to nic innego, jak tunel mierzący około 50 kilometrów, który łączy – najprościej mówiąc – Wielką Brytanię z Francją. Zaczyna się on w Folkestone, a kończy w Calais.
Eurotunel kanału La Manche
Jeśli chodzi o kanał La Manche tunel jego, określany również jako Eurotunel, jest najwęższą częścią całej drogi. Jest on długi na 50 kilometrów i prowadzi z Calais we Francji do Folkestone w Wielkiej Brytanii. Wybudowało go brytyjsko-francuskie konsorcjum Eurotunnel plc. Tunel został oddany do użytku w maju 1994 roku, po w sumie 7 latach budowy.
Warto wspomnieć, że Eurotunel to – nie jak błędnie każe sądzić nazwa – jeden tunel, a trzy tunele. Pierwsze dwa prowadzą w dwie różne strony, z kolei trzeci, najmniejszy, znajduje się pomiędzy nimi i jest tunelem serwisowym. Oznacza to, że korzystają z niego tylko pracownicy serwisu oraz służby ratownicze. Tunel ten nie ma torowiska i jest połączony z resztą tuneli przejściami.
Tunel przewozowy kanału La Manche posiada średnicę 7,60 metrów, a tunel serwisowy – 4,80 metrów. Wszystkie trzy przebiegają na wysokości od 45 do 70 metrów pod poziomem dna morza, a pociągi mogą przejeżdżać z prędkością 300 kilometrów na godzinę (zwalniają one przed tunelem do 160 kilometrów na godzinę). Należy nadmienić, że czas przejazdu średnio wynosi 35 minut. Co ciekawe, pociągi transportują nie tylko osoby (Eurostar), ale również przewożą samochody (Shuttle). Każdy skład jest w stanie zabrać 120 aut osobowych oraz 12 autokarów. Oprócz tego, przez tunel przejeżdżają również składy towarowe z samochodami ciężarowymi na „pokładzie”, a także pociągu o składach zmiennych.
Tunel kanału La Manche jest częścią dwóch tras pociągów osobowych Eurostar – Londyn – Paryż (łącznie 2 godziny i 35 minut przejazdu oraz Londyn – Bruksela (2 godziny przejazdu). Przez kanał kursują też pociągi Shuttle, jeżdżące wahadłowo i przewożące m.in. samochody i autobusy. Nie każdy również wie, że przewoźnikiem jest Channel Rail Link, którego wszyscy znają pod nazwą Eurotunnel. Pociągi Shuttle kursują wahadłowo.